اوکسین ادز معتبرترین و بزرگترین سیستم کسب درآمد وبمسترها
آشنایی با قهوه و خواص و مضرات آن - مردم سالم
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکس به پیشباز آرای گوناگون برود، لغزشگاهها را بشناسد . [امام علی علیه السلام]
مردم سالم

درخت قهوه که برگ هایی همیشه سبز و زیبا دارد، گیاهی است از تیره Coffee که دانه های آن را به صورت های مختلف همچون پودر و خرده های ریز ودرشت به فروش می رسانند. بیش از یک سوم مردم جهان قهوه را دوست دارند و مصرف می کنند. واژه قهوه ، برگرفته از زبان عربی و به معنای تحریک کننده و زایل کننده  اشتها است . و برخی از مورخان ، پیشینه این واژه را به کشور اتیوپی نسبت می دهند.  درخت قهوه بین ? تا ?? متر بلندی دارد و درهوای گرم و مرطوب رشد می کند. این درخت گل هایی کوچک و سپید دارد که بوی آن بی شباهت به بوی یاسمن نیست.

البته به عربی و درکتب سنتی «بن »نامیده می شود. به فرانسوی Graine de cafe و به انگلیسی Coffee  bean  و گفته می شود . ثمر درختی است که درخت آن به فارسی «درخت قهوه» و به فرانسوی Cafeierو به انگلیسی Coffee tree گویند . گیاهی است از خانواده  Rubiaceae  ، نام علمی آن Coffea Arabica L  می باشد .

همچنین اندازه دانه های قهوه ، بین ?? تا ?? میلی متر است که در آغاز، رنگ سبز و پس از رسیدن، رنگ گیلاس به خود می گیرد. از این رو در بعضی کشورها به درخت گیلاس هم شهرت دارد. دانه های قهوه دو به دو به یکدیگر چسبیده اند و پرده نازکی میان دانه ها وجود دارد که آن ها را از هم جدا می کند.

تهیه قهوه در کشورهای جهان متفاوت است، اما اغلب آن را با آب جوش ، بخار آب و یا از طریق گذراندن آب جوش از پودر آن تهیه می کنند.  بهترین قهوه جهان از نظر بو و طعم ، از بوته ای به نام Arabica به دست می آید که در برزیل به خوبی رشد می کند و از آن جا به سراسرجهان صادر می شود .

 

بعد از برزیل ، بهترین قهوه که طعم و بویی مطبوع دارد متعلق به کشور تانزانیا و اتیوپی است. همچنین در آمریکا اغلب، قهوه را با بخار آب درست می کنند که به آن اسپرسو( Espresso) می گویند.

بررسی و پژوهش های علمی در عصر ما، افزون بر موارد یاد شده ثابت کرده است که مصرف قهوه باعث هوشیاری مغز و اعصاب می شود،خستگی عضلات و ماهیچه ها را برطرف می کند ، اشتها را کاهش می دهد ( که این خود مانع از بروز چاقی می شود )، یبوست را از میان می برد، ماهیچه های شش را شل می کند( که باعث سهولت در امر تنفس می شود) ، به دلیل رفع خستگی، زمان و میزان فعالیت را افزایش می دهد، برهمکاری عضلات چشم می افزاید( مهارت و دقت در کارها را افزایش می دهد)، مرکز تفکر را تحریک می کند( لذا بر قدرت قضاوت و نیروی حافظه می افزاید)، به انسان تیزهوشی همراه با آرامش می دهد ، و گاهی در بعضی افراد عامل تحریک قوای شهوانی می شود.

با این همه مصرف نامناسب قهوه ، زیان هایی را نیز در پی دارد که وقوع اتفاقات و رویدادهای زیر را می توان ناشی از آن دانست: گروهی از پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که قهوه موجب پیدایش سرطان در انسان می شود و گروهی نیزمعتقدند که کافئین ، باعث تحریک بیماران روانی می شود.

اما واقعیت این است که هیچیک از این پژوهش ها را نباید به عنوان یک اصل اثبات شده علمی پذیرفت، زیرا گستره این تحقیقات اغلب محدود است و در مقابل، فرضیه های مخالف نیز توانایی اثبات را دارند، چنان که در سال ???? میلادی یک نشریه پزشکی مدعی شد که بر اساس آزمون های صورت گرفته ، این نتیجه به دست آمده است که قهوه، برخی از سلول های سرطانی را تحت تأثیر قرار می دهد و آن ها را از رشد باز می دارد یا کوچک می کند، اما بر روی سلول های معمولی تأثیری ندارد.

بعضی از افراد نسبت به کافئین به شدت حساسیت دارند، به طوری که مقدار اندکی از آن ، اشخاص را گرفتار هیجان می کند، ضربان قلبشان را افزایش می دهد و دچار بی خوابی می کند. ع ترین نوع قهوه ، نسکافه است که با ریختن آب جوش بر روی یک قاشق قهوه فراهم می شود.درقرن شانزدهم مصرف قهوه در مصر بسیار شایع بود و بیشتر، افراد مذهبی آن را به کار می بردند تا بتوانند بیدار بمانند و به عبادت پروردگاربپردازند.

اما بعدها هنگامی که دریافتند این ماده ضربان قلب را افزایش می دهد و موجب عادت می شود، خرید و فروش و مصرف آن را ممنوع ساختند و افراد متخلف را به شدت مجازات کردند، ولی چون مردم آن را دوست داشتند ، در این راه موفقیتی کسب نکردند.

ابوعلی سینا حکیم بزرگ ایران، حدود هزار سال قبل در کتاب خود شرح جامعی در مورد قهوه آورده که البته ایرانیان در آن عصر بر آن نام بونو( Buno) نهاده بودند و بوعلی نیز همین واژه را به کار بسته است . این واژه ای است که هنوز در اتیوپی آن را به کار می برند. بوعلی سینا قهوه را به منظور تحریک بیماران افسرده ، مورد استفاده قرار داده است.

کلیات گیاه شناسی
قهوه درختی است که ارتفاع آن تا هشت متر میرسد دارای ساقه ای استوانه ای شکل و برگهای نوک تیز ، متقابل ، بیضوی و همیشه سبز می باشد . گلهای قهوه برنگ سفید و بطور رگوهی در کنار برگها ظاهر می شود . میوه آن که به نام قهوه معروف است بشکل تخم مرغی و برنگ سبز بوده که تدریجا زرد و سپس قرمز می شود . بهترین نوع قهوه ، قهوه عربی است که بحالت خودرو در حبشه ،‌سودان و مناطق استوائی آفریقا وجود دارد ولی اکنون کشت آندر برزیل ، ونزوئلا ، جزائر آنتیل و دیگر مناطق آمریکای جنوبی مرسوم است .

بین گونه های مختلف قهوه ،? گونه از همه معروفتر هستند و بیشتر و در دنیا کشت می شوند.
در درجه اول گونه ای که همه معروفتر و بیشتر مورد توجه است و بالاترین کیفیت را دارد Coffea Arabica میباشد ودر درجه دوم گونهCoffea liberica می باشد که با کیفیت پایینتری از قهوه عربی قرار دارد ولی روستایی تر و در شرایط نامساعد ،بیشتر می تواند خود را منطبق سازد و در درجه سوم Coffea robustaمی باشد که از نظر تحمل شرایط نامساعد بسیار قابل ملاحضه ای است ولی از نظر کیفیت میوه پایین است.
درخت قهوه عربی در شرایط اقلیمی استوایی و حاره خوب رشد می کند و ثمر موفقی دارد و درآن اقلیم اگر کمی در ارتفاع کاشته شده باشد از درختانی که در ارتفاع سطح دریا کاشته شده اند،قهوه خیلی بهتر می دهد.
گونه های  Robusta  طالب آب و هوای مرطوبترو گرمتر هستند.
تکثیر قهوه از طریق کاشت بذر آن صورت می گیرد ،ابتدا در خزانه کاشته می شود که سایه دار است و پس از اینکه نهال رشد کافی نمود به محل اصلی با فواصل ?-?? متر منتقل می شود.معممولا درخت قهوه از سالهای شوم و چهارم شروع به ثمر دادن می نماید.

در صد گرم قهوه مواد زیرموجود است

آب                      ?? گرم

چربی                  ? گرم

مواد قندی            ? گرم

سلولز                  ?? گرم

کافئین                  ?/? گرم

البته مقدر کافئین نسبت به نوع آن مختلف است و بین ?/? درصد تا ?/? درصد تغییر می کند . هر فنجان قهوه معمولا دارای ?? میلی گرم کافئین می باشد .

البته در قهوه بغیر از کافئین ، آلکالوئیدهای دیگری مانند آدنین ، گزانتین ،‌هایپوگزانتین و گوانین وجود دارد .

قهوه ای که به مصرف نوشیدن می رسد قهوه بو داده است زیرا قهوه سبز را نمی توان مصرف کرذ

قهوه پس از بودادن عطری مطبوع پیدا می کند وبرنگ قهو ه ای در می آید و تغییرات شیمیایی بسیاری در آن بوجود می آید .

قهوه بو داده را باید در ظروف در بسته نگاهدری کرد زیرا تدریجا رطوبت خود را از دست داده و اکسیذمی شود و بوی مطبوع آن از بین یم رود .

چون قهوه برای مبتلایان به بیماری قلبی و عصبی ضرر درد بنابراین برای اینگونه افراد قهوه بدون کافئین که بنام Decafinated Coffee معروف است ودر بازار کرده اند که ضرر آن بیش از قهوه معمولی است زیرا برای رگفتن کافئین از حلال های شیمیایی نظیر دی کلرواتیلن ، تری کلور اتیلن و کلرور اتیلن استفاده می کنند که مقدری از آن در قهوه می ماند و این مواد سمی و سرطان زا هستند
خواص داروئی:
قهوه از نظرطب قدیم ایران سرد و خشک است و چون جزء دسته آلکالوئیدها می باشد بنابراین باید در مصرف آن احتیاط کرده و فقط آنرا بعنوان دارو مصرف کدن کسانیکه به آن معتاد هستند باید سعی  در ترک آن داشته باشند .

?)قهوه محرک است و هضم را آسان می کند

?)تب بر است مخصوصا تب های نوبه ای را برطرف می کند

?)به بدن نیروی کاذب می دهد

?)سردرد را برطرف می کند

?)مسمومیت های نشای از مصرف الکل زیاد را درمان می کند

?)برای برطرف کردن یرقان مفید است

?)ادرار آور است

?)در درمان سرفه ای که با بلغم همراه باشد موثر است

?)دردهای عصبی را درمان می کند

??)در درمان سیاه سرفه مفید است

??)ضد عفونی کننده است

??)گرد قهوه برای سوختگی ها مفید است

??)قهوه ضد افسردگی است

??)مقاومت ورزشکاران رازیاد می کند

??)برونشها را باز می کند برای مبتلایان به بیماری آسم مفید است

??)برای برطرف کردن تب یونجه مفید است

??)از کرم خوردگی دندان جلوگیری می کند

مضرات :
-قهوه فشار خون را بالا می برد و آنهائیکه فشار خونشان بالاست باید از نوشیدن قهوه خورددی کنند

?-باعث تحریک و ضعیف شدن قلب می شود

?-باعث بیماری قلبی می شود . تجربه ثابت کرده است کسانیکه قهوه می نشوند احتمال بیمایر قلبی در آنها سه برابر کسانی است که قهوه نمی خورند .

?-کلسترول خون را افزایش می دهد .

?-زنان باردار به هیچ وجه نباید قهوه مصرف کننذ زیرا باعث عوارض خطرناک برای کودک می شود

?-خوردن قهوه در خانم ها ممکن است باعث کیست در سینه شود

?-ایجاد سردرد می کند

?-قهوه بیخوابی می آورد

?-ممکن است باعث حرکات غیر دری عضلانی شود

??-ایجاد ناراحتی های روده ای و معده ای می کند

??-لرزش و رعشه می آورد

??-سوء هاضمه می آورد

??-دربرخی مصرف زیاد تولید اسهال می کند

??-باعث تضعیف قوای جنسی می شود .

مردم کدام کشورها قهوه مصرف می کنند ؟

بر اساس آمارهای به دست آمده، ?? درصد مردم جهان ، قهوه، چای و یا هر دوی آنها رامصرف می کنند. ?? درصد آن ها ترجیح می دهند چای بنوشند و در صورت عدم دسترسی به چای، قهوه می نوشند و حدود ?? درصد مردم دنیا نیز، قهوه را ترجیح می دهند و درنبودن قهوه به نوشیدن چای رضایت می دهند و برای ?? درصد نیز میان چای و قهوه تفاوتی وجود ندارد و هر کدام را که در دسترس باشد مصرف می کنند. ناگفته نماند که ?? درصد مردم جهان نیز چای و قهوه را دوست ندارند و هیچیک را نمی نوشند.

مقدار مصرف صحیح قهوه چقدر است؟

دکتر Varro E.Tyler استاد دانشکده داروسازی در West Lafayette Indiana می گوید:” من به شما توصیه می کنم که نوشیدن قهوه را به ? فنجان قهوه دم کرده یا سه فنجان قهوه فوری در روز محدود کنید.”

لازم است کمی هم در مورد کافئین موجود در قهوه توضیح داده شود. کافئین خالص ، شبیه به پودری سفید و ابریشمی است و حالت سوزنی دارد و دارای طعمی تلخ وبی بو است، همچنین به سهولت در آب گرم حل می شود و در حرارتی معادل ??? درجه فارنهایت ، ذوب شده، و به حالت مایع درمی آید.

این ماده در صنعت داروسازی بسیار پر مصرف است و به میزان اندک، دربیش از?? نوع داروی مختلف ، به ویژه داروهای ضد حساسیت به کار گرفته می شود. کافئین نیز همچون مواد مخدر درصورت مصرف بلند مدت، موجب اعتیاد می شود، اما چون این اعتیاد زیان چندانی به انسان وارد نمی سازد، مصرف آن در میان مردم جهان رواج یافته است. حتی بسیاری از مردم نسبت به اعتیاد آور بودن آن بی اطلاع هستند.

کافئین در طول روز به شکل های گوناگون مانند قهوه، برخی از نوشابه های گازدار وبسیاری از انواع شکلات مورد مصرف قرار می گیرد و در کودکان بیشتر ایجاد ناآرامی وبی خوابی می کند. خردسالانی که مواد کافئین دار مصرف می کنند چنانچه روزی از مصرف آن خودداری کنند ، امکان دارد بعضی از علائم ترک اعتیاد مانند بیخوابی، ناآرامی، احساس خستگی، کم اشتهایی و گریه زیاد بر آن ها عارض شود.

* کافئین موجود در یک فنجان قهوه ، برابر ??? سی سی است.

* قهوه ای که با آب جوش قطره ای تهیه شود(Brewed Drip Method)  دارای ?? تا ??? میلی گرم کافئین و میانگین کافئین ??? میلی گرم است .

* قهوه بدون کافئین که به طریقه بالا تهیه می شود، دارای ? تا ? میلی گرم کافئین ، و میانگین کافئین ? میلی گرم است .

* قهوه ترک دارای ?? تا ??? میلی گرم کافئین و میانگین کافئین ??? میلی گرم است .

* نسکافه فرانسوی( قهوه آماده = Instant) دارای ?? تا ??? میلی گرم کافئین و میانگین کافئین ?? میلی گرم است .

* نسکافه فرانسوی بدون کافئین دارای ? تا ? میلی گرم کافئین و میانگین کافئین ? میلی گرم است .
کافئین را نمی توان به صورت صد درصد از قهوه خارج نمود . از این رو حتی قهوه های بدون کافئین نیز مقدار اندکی از این ماده را دارند. 
 
 

تأثیر کافئین بر اندام بدن
واکنش های متفاوت بدن در برابر کافئین ، به آستانه تحمل افراد بستگی دارد اما به طور کلی تأثیر آن ها را می توان چنین بیان کرد:

?- فشار خون: کافئین ، فشار خون را افزایش می دهد. اگر کسی ??? میلی گرم قهوه مصرف کند، فشار خونش در یک ساعت ، ?? میلی متر بالا می رود.

?- قلب: پس از مصرف قهوه، ضربان قلب کاهش می یابد اما پس از مدتی بر تعداد آن افزوده می شود و تا هنگامی که کافئین از بدن خارج نشده باشد به همان صورت باقی می ماند.

چنانچه میزان کافئین مصرفی ، بالا باشد نه فقط تپش قلب ایجاد می کند بلکه حالت ( Fibrilation) یعنی حرکت نامنظم ماهیچه های قلب نیز پدید می آید که گاه ممکن است منجر به مرگ شود.

بر اساس آمارهای به دست آمده، نوشیدن بیش از ? فنجان قهوه در روز ، احتمال سکته قلبی را افزایش می دهد.

?- هورمون ها: کافئین بر تولید برخی از هورمون های بدن می افزاید، مانند : اپی نفرین( Epinephrine) که منقبض کننده عروق است ، نوراپی نفرین ( Norepinephrine) که بر میزان فشار خون می افزاید، رنین ( Renin) که به علت کم خونی کلیه ها و بر اثر کاهش فشار نبض در سرخرگ کلیوی ، از کلیه ها ترشح می شود و پس از فعل و انفعالاتی ، باعث فشار خون می گردد و کاتکولامین ( Catecholamine) که باعث تحریک اعصاب قلب شده و حرارت بدن را افزایش می دهد.

?- معده: کافئین بر ترشح اسید معده و میزان پپسین ( Pepsin) که نوعی آنزیم معدی است می افزاید.

?- خانم های باردار: اداره نظارت بر غذا و دارو در آمریکا ( FDR) در سال ???? میلادی اعلام کرده است که کافئین باعث زایمان زودرس می شود و ممکن است در نوزدان ناراحتی ایجاد کند.

اگر چه از آن تاریخ ، پژوهش ها و مطالعات بسیاری در این زمینه صورت گرفت اما تا کنون مشخص نشده است که چه مقدار کافئین می تواند عامل زایمان زودرس شود.

کافئین برای نوزادان دو عارضه ایجاد می کند:

?- از طریق شیر مادر وارد دستگاه گوارش کودک می شود و او را در وضعیت استفراغ قرار می دهد.

?- مدت زیادی در بدن نوزاد می ماند تا متابولیزه شود، زیرا کبد نوزاد به اندازه کافی آنزیم ندارد.
 
 
در صورتی که مادری دو فنجان قهوه تند بنوشد و سپس به نوزاد خود شیر بدهد چون بخشی از کافئین ، همراه شیر مادر وارد بدن نوزاد می شود ، امکان دارد عوارض زیر در نوزاد به وجود آید: ناآرامی، لرزش دست ها، پاها و لب ها، سفت یا شل شدن عضلات و ماهیچه های بدن، بی خوابی، جیغ زدن، حساسیت نشان دادن به صدا، به گونه ای که با کمترین صدایی کودک از خواب می پرد. از این رو به مادرانی که فرزند خود را شیر می دهند توصیه می شود که از مصرف قهوه یا مواد کافئین دار پرهیز کنند.
 
 
?- مغز و اعصاب: تأثیر کافئین بر مغز و اعصاب، می تواند به پیدایش عوارض زیر منجر شود:

?- اضطراب?- هیجان ?- ناآرامی ?- فراموشی و افسردگی .

کسانی که گرفتار عارضه افسردگی هستند ، نباید بیش از یک گرم کافئین در روز مصرف کنند ؛ زیرا سبب شدت یافتن افسردگی آن ها می شود.

?- خون: کافئین باعث می شود که مقدار قابل ملاحظه ای از سدیم و پتاسیم بدن از طریق کلیه ها دفع شود، همچنین مقدار مصرف قند را نیز کاهش می دهد که نتیجه آن ، افزایش قند خون خواهد بود.

از این رو به کسانی که مبتلا به بیماری قند ( دیابت) هستند توصیه می شود از مصرف مواد کافئین دار، اجتناب ورزند. کافئین ، جذب آهن را در روده ها کم می کند و لذا با توجه به نیاز ضروری بدن به آهن، که کار خون سازی را بر عهده دارد، توصیه می شود که از مصرف کافئین همراه با غذا و تا یک ساعت پس از آن، به طور جدی پرهیز شود.

?- لاغری: کافئین میزان سوخت و ساز بدن را بالا می برد و در نتیجه مصرف کالری نیز افزایش پیدا می کند. برای مثال ، چنان چه کسی یک فنجان قهوه حاوی ??? میلی گرم کافئین بنوشد میزان متابولیسم بدن وی تا ? درصد افزوده شده و درنتیجه باعث لاغری او می شود.

?- فیبروکیستیک ( Fibrocystic) : زنانی که در سینه خود غده فیبروکیستیک دارند ، نباید به میزان زیاد کافئین مصرف کنند، زیرا به بزرگ شدن این غده کمک می کند.
 

خواص و تأثیرات فیزیولوژیک قهوه (کافیین)
مکانیزم بیوشیمیایی عملکرد کافیین در بدن:

کافیین از فعالیت آنزیم فسفو دی استراز ممانعت نموده و بدین وسیله از نابودی مولکول های پیام رسان ثانویه (cAMP) جلوگیری می نماید و بدین واسطه cAMP قادر خواهد شد تا برای مدت زمان طولانی تری سلول های عصبی را به فعالیت تحریک نماید. این عملکرد cAMP در تحریک سلولهای عصبی به نوبه ی خود موجب بهبود و نیز افزایش فعالیت های مغزی می گردد.

مکانیزم دیگر عملکرد کافیین به واسطه ی نقش آن در مهار گیرنده های مربوط به آدنوزین در مغز میباشد. آدنوزین مولکولی است که در مغز تولید می شود و هنگامی که سطح آن به حد مورد نیاز افزایش یافت به گیرنده های آدنوزین مغز متصل می گردد. اتصال مولکولهای آدنوزین به گیرنده های مربوط به آدنوزین موجب ایجاد احساس خستگی و خواب آلودگی در فرد می گردد. اتصال مولکولهای آدنوزین به این گیرنده ها همچنین می تواند موجب گشاد شدن رگهای خونی موجود در مغز و بدین واسطه افزایش اکسیژن رسانی به سلول های مغزی در هنگام خواب گردد. هر چه تعداد مولکول های آدنوزین بیشتری به گیرنده های مربوط به آدنوزین موجود در مغز متصل گردند احساس خستگی و خواب آلودگی بیشتری نیز در فرد ایجاد خواهد شد.

ساختار مولکول کافیین همانند ساختار مولکول آدنوزین می باشد. به واسطه ی شباهت ساختاری به مولکول آدنوزین، مولکول کافیین نیز قادر می باشد به گیرنده های مربوط به آدنوزین موجود در مغز متصل گردد. به واسطه ی اتصال به گیرنده های آدنوزین، کافیین قادر می باشد جایگاه اتصال مولکول آدنوزین به این گیرنده ها را مهار نموده، و در نتیجه از اتصال آدنوزین به این گیرنده ها ممانعت به عمل آورد. به واسطه نقش خود در ممانعت از اتصال مولکولهای آدنوزین به گیرنده های آدنوزین، کافیین قادر می باشد به کاهش میزان خستگی و نیز خواب آلودگی در افراد کمک نماید. کافیین همچنین رگهای خونی موجود در مغز را منقبض نموده و بدین واسطه به بهبود سردرد های عروقی کمک می نماید.
از دیگر تأثیرات کافیین بر روی بدن انسان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

افزایش ترشح هورمون آدرنالین توسط غدد فوق کلیوی، افزایش سرعت ضربان قلب، گشاد شدن مردمک چشم ها، کاهش خونرسانی به اندام های گوارشی و در نتیجه متوقف شدن عملکرد های گوارشی از جمله هضم و جذب غذا، افزایش خونرسانی به ماهیچه ها و در مجموع افزایش فعالیت های سیستم سیمپاتتیک بدن.

عملکرد:

کافیین دستگاه عصبی مرکزی، تنفس و نیز گردش خون را تحریک می نماید. کافیین همچنین دارای تأثیر ادرار آور نیز می باشد. استفاده از کافیین، گردش خون و همچنین سرعت اکسید شدن اسید های چرب را افزایش می دهد. به همین دلیل نیز ورزشکاران برای تسریع متابولیسم اسیدهای چرب بدن خود از کافیین استفاده می نمایند.

ترکیب کافیین و آسپیرین برای بهبود سر درد بسیار مفید می باشد. در صورت استفاده ی بیش از حد، کافیین می تواند موجب کاهش تراکم استخوان ها گردد. مصرف کافیین به زنان حامله توصیه نمیشود. کافیین همچنین میزان تجزیه ی دوپامین را کاهش داده و بدین واسطه موجب افزایش سطح دوپامین در مغز می گردد. دوپامین یک پیام رسان عصبی بوده و به ایجاد هماهنگی و تعادل در افکار، احساسات و نیز عملکردهای ماهیچه ای بدن کمک می نماید. کمبود دوپامین در بدن، ممکن است موجب ایجاد عدم تعادل در حرکت گردد که این یکی از نشانه های بیماری پارکینسون می باشد.

خواص دارویی قهوه در طب سنتی ایران
قهوه از نظرطب قدیم ایران سرد و خشک است و چون جز دسته آلکالوئیدها می‌باشد بنابراین باید در مصرف آن احتیاط کرده و فقط آن را به عنوان دارو مصرف کردن کسانی که به آن معتاد هستند باید سعی در ترک آن داشته باشند .
?) قهوه محرک است و هضم را آسان می‌کند

?) تب بر است مخصوصا تب‌های نوبه‌ای را برطرف می‌کند

?) به بدن نیروی کاذب می‌دهد

?) مسمومیت‌های ناشی از مصرف الکل زیاد را درمان می‌کند

?) برای برطرف کردن یرقان مفید است

?) ادرار آور است

?) در درمان سرفه ای که با بلغم همراه باشد موثر است

 ?) دردهای عصبی را درمان می‌کند

?) در درمان سیاه سرفه مفید است

??) ضد عفونی کننده است

??) گرد قهوه برای سوختگی‌ها مفید است

??) قهوه ضد افسردگی است

??) مقاومت ورزشکاران رازیاد می‌کند

??) برونش‌ها را باز می‌کند برای مبتلا‌یان به بیماری آسم مفید است

??) برای برطرف کردن تب یونجه مفید است

??) از کرم خوردگی دندان جلوگیری می‌کند
مضرات قهوه از نظر طب سنتی ایران :
?) قهوه فشار خون را بالا‌ می‌برد و آنهایی که فشار خونشان بالا‌ست باید از نوشیدن قهوه خودداری کنند
?) ‌باعث تحریک و ضعیف شدن قلب می‌شود
?‌) کلسترول خون را افزایش می‌دهد .
?) زنان باردار به هیچ وجه نباید قهوه مصرف کنند زیرا باعث عوارض خطرناک برای کودک می‌شود
?) خوردن قهوه در خانم‌ها ممکن است باعث کیست در سینه شود
?) ‌قهوه بیخوابی می‌آورد
?)  ایجاد ناراحتی‌های روده‌ای و معده‌ای می‌کند
?) لرزش و رعشه می‌آورد
?) سو ‌هاضمه می‌آورد
??) دربرخی مصرف زیاد تولید اسهال می‌کند
??) باعث تضعیف قوای جنسی می‌شود .

نتایج آخرین تحقیقات اعلام شده در رابطه با قهوه

کافئین، ماده طبیعی است که در بسیاری از غذاها و نوشابه‌ها از جمله قهوه، چای، شکلات یافت می‌شود، می‌تواند باعث علائمی متفاوت از فردی به فرد دیگر شود.
این علائم که به آن “حساسیت به کافئین”‌می‌گویند که به میزان کافئینی اشاره دارد که فرد باید مصرف کند، قبل از آنکه عوارض جانبی ناشی از این ماده در او بروز کند.

برخی از عوارض شایع ناشی از کافئین اینها  هستند:

افزایش سرعت ضربان قلب.
تکرر ادرار.
تهوع و استفراغ.
بیقراری و بیخوابی.
اضطراب و افسردگی.
لرزش اندام‌ها.
اگر شما هریک از این علائم  به طور مرتب در شما بروز می‌کند، باید با دکترتان مشورت کنید.
تحمل شما نسبت به کافئین ممکن است کمتر از حدی باشد که فکر می‌کنید.
 
نوشیدن قهوه خطر دیابت را کم می‌کند

نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که نوشیدن قهوه به خصوص نوع بدوت کافئین آن با کاهش خطر ابتلا به دیابت همراه است.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز دکتر مارک پریرا و همکارانش در دانشگاه مینه‌سوتا در مینیاپولیس آمریکا  با تجزیه و تحلیل داده‌های مربوط به ????? زن که بین سالهای ???? و ????  در ایالت آیوا در ” تحقیق بهداشت زنان” شرکت کرده بودند و در هنگام شروع تحقیق به دیابت نوع دوم (دیابت بزرگسالان) یا بیماری قلبی مبتلا نبودند توانستند اثر حفاظتی قهوه را در مقابل دیابت نشان دهند.

زنانی که شش فنجان قهوه یا بیشتر در روز می‌نوشیدند ?? درصد  کمتر  در معرض خطر ابتلا به دیابت بودند تا زنانی که قهوه نمی‌نوشیدند. این کاهش خطر ابتلا در مورد زنانی که به همین میزان  قهوه بدون کافئین  به ?? درصد می‌رسید.

در حال حاضر روشن نیست که چه موادی در قهوه مسئول این اثر حفاظتی است. بررسی‌‌ها نشان می‌دهند که منیزیوم و فیتات در قهوه به فراوانی موجودند در این اثر نقشی ندارند. مصرف کافئین نیز به خودی خود چه از طریق قهوه یا سایر نوشیدنی‌ها بر خطر ابتلا به دیابت اثری ندارد.

دانشمندان می‌گویند گرچه ورزش و رزیم غذایی نقش اصلی را در پیشگیری از  دیابت نوع دوم دارد اما با توجه به پرمصرف بودن قهوه و شیوع بالای دیابت در سالمندان این یافته‌ها می‌توانند از لحاظ بهداشت عمومی نقش مهمی داشته باشند.

قهوه ممکن است مانع دیابت نوع ? شود

نوشیدن قهوه می تواند به جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع ? کمک کند و ممکن است حتی به پیشگیری برخی از سرطان‌‌ها کمک کند.
دکتر راب وان دم از دانشکده بهداشت عمومی هاروارد، که در مورد تاثیرات مصرف قهوه بر دیابت بررسی‌های بسیاری انجام داده است در این مورد گفت: “البته منظور ما این نیست که قهوه را به عنوان یک غذای سلامت‌بخش جدید تبلیغ کنیم و از مردمی که قهوه را دوست ندارند بخواهیم که حتما قهوه بخورند.”

دکتر ون دم در یک جلسه بحث در مورد قهوه در اجلاس زیست‌شناسی تجربی ???? در شهر واشنگتن سخن می‌گفت.

در این اجلاس پژوهشگرانی از دانشگاه UCLA نیز شرکت داشتند که نتایج بازبینی تقریبا ??? بررسی در مورد مصرف قهوه و خطر سرطان را ارائه کردند.

بر اساس یافته‌های ارائه‌شده بوسیله آنها در این اجلاس قهوه ممکن است ار بروز برخی از انواع سرطان روده بزرگ و نیز سرطان راست‌روده و کبد احتمالا با کاهش میزان ترشخ کلسترول، اسید صفراوی و  استرول  طبیعی در روده بزرگ ، سرعت‌بخشیدن به عبور مدفوع در روده بزرگ (و بنابراین  جلوگیری از قرارگرفتن پوشش روده در برابر مواد سرطان‌زای بالقوه در غذا) و نیز سایر مکانیسم‌ها جلوگیری کند.

از طرف دیگر در این جلسه یافته‌هایی نیز در مورد افزایش خطر ابتلا به سرطان خون و معده با مصرف قهوه مطرح شد.

بنابراین به گفته دکتر ون دم افرادی که به این خطرات قهوه حساسند، برای مثال زنان باردار و کودکان، باید مصرف آن را محدود کند.

ون‌دم می‌گوید او گروه پژوهشیش در حال بررسی “صدها هزار” جزء موچود در قهوه هستند که ممکن است مسئول این اثرات باشند.

به نظر او احتمالا این کافئین نیست که عامل ایجاد این تاثیرات است، زیرا قهوه‌های کافئین‌دار و بدون کافئین اثرات مشابهی در کاهش خطرات دیابت دارند. وان‌دم می‌گوید احتمالا اسید کلروژنیک، یک ماده آنتی‌اکسیدان موجود در قهوه که جذب قند را از روده‌ها کند می‌کند، مسئول اثر ضددیابت قهوه است.

کافئین قهوه با نوشابه‌های انرژی زا برابری می‌کند

با وجود اینکه نامهای زیادی به عنوان نوشابه‌های انرژی زا به گوش می‌رسند ولی تحقیقات جدید دانشمندان نشان می‌دهد مواد محرک اعصاب موجود در این نوشابه‌ها بیشتر از قهوه نیست.

طبق یک مقاله منتشر شده در ماه سپتامبر مقایسه‌ای بین ?? نوشابه انرژی زا با قهوه انجام شده و نتیجه بدست آمده نشان می‌دهد کافئین موجود در ??? گرم از این نوشابه‌ها بین ?? تا ??? میلی گرم می‌باشد که البته اکثریت این نوشابه‌ها کافئینی معادل ?? تا ?? میلی گرم را دارند.

کمترین مقدار کافئین به‌دست آمده از نوشابه‌ای با طعم مخلوط میوه‌ها بود که دارای ?? میلی گرم کافئین بوده است و بیشترین مقدار مربوط به نوشابه‌ای با عصاره لیمو بود که حاوی ??? میلی گرم کافئین بود.

از مارک‌های معروف این نوشابه‌ها،AMP دارای ?? میلی گرم کافئین و RUSH، REDBULL و Coca Cola داری ?? میلی گرم کافئین بودند.

یکی از تهیه کنندگان این گزارش می‌گوید: “این خبر خوبی است که کافئین این نوشابه‌ها با قهوه تقریبا برابر است ولی از طرفی مصرف کنندگان این نوشابه‌ها می‌بایست هوشیار باشند، چرا که اکثریت این نوشابه‌ها دارای ظرفهایی هستند که محتویاتشان از ??? گرم بیشتر است و مشتریان می‌بایست نسبت به این مسئله توجه کنند و با توجه به نیاز روزانه از مواد کافئین دار استفاده کنند.”

شاید به زودی قهوه نیز با یکی از بر چسب‌هایی که روی آنها تصاویر گرافیکی انرژی زا بودن را نشان می‌دهد پشت ویترین مغازه‌ها دیده شود.

تاثیر قهوه در کاهش بیماری کبدی 

نوشیدن قهوه ممکن است خطر نارسایی کبدی(سیروز) ناشی از الکل را کاهش دهد.
تحقیقی که در بر روی ?????? مرد و زن آمریکایی در طول بیست سال انجام شده است نشن می‌دهد که نوشیدن یک فنجان قهوه در روز می‌تواند ?? درصد خطر ابتلا به سیروز الکلی را کاهش دهد.
از آنجایی که مصرف با چنین کاهشی همراه نبود دانشمندان نتیجه گرفتند که ماده‌ای به جز کافئین در این اثر محافظتی دخیل است.البته کارشناسان هشدار می‌دهند حتی اگر قهوه جلوی اثر مضرالکل را بر کبد کاهش دهد،اجتناب از مصرف الکل تنها راه جلوگیری کامل  از این آسیب است

coffee



  • کلمات کلیدی :
  • کامل قبادی داشدبی ::: شنبه 88/8/2::: ساعت 8:38 عصر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 1
    بازدید دیروز: 0
    کل بازدید :42493

    >> درباره خودم <<
    مردم سالم
    کامل قبادی داشدبی
    کامل قبادی داشدبی ------------------- *- دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش بهداشت *- عضو هیئت مدیریه انجمن متخصصین بهداشت استان فارس *- پژوهشگر برگزیده دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شیراز در سال 85 - 84 *- دانشجوی نمونه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شیراز در سال 1385 *- پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شیراز *- عضو انجمن متخصصین بهداشت ایران *- دارای بیش از 22طرح تحقیقاتی مصوب . 15 اراعه مقاله در کنگره های ملی و بین المللی و چاپ 17مقاله و خلاصه مقاله در مجلات داخلی *- آماده همکاری در پروژه های تحقیقاتی مرتبط

    >> پیوندهای روزانه <<

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    مردم سالم

    >>اشتراک در خبرنامه<<
     
    اوکسین ادز معتبرترین و بزرگترین سیستم کسب درآمد وبمسترها

    >>طراح قالب<<
    اوکسین ادز معتبرترین و بزرگترین سیستم کسب درآمد وبمسترها